BoxBird - upgraded Tisk

ImageCelokovový dvoumotorový letoun pro dopravu 800 kg nákladu nebo 9 cestujících, se zadní nákladní rampou a dvoutrupou koncepcí pro snadné nakládání z trucků nebo plošin pro obsluhu kontejnerů. Studie využívá zkušenosti z projektu RAVEN, ovšem není limitována laickými zásahy zadavatele. Cestovní rychlost 200-250 km/hod.

 

Jak se zdá, některé zadavatelem nepovolené úpravy (navrhované původním týmem začátkem století) se na Ravenu, nyní přejmenovaném na Corvus postupně realizují, takže někdy za dvacet-třice let se možná dostane do použitelné podoby..

Image

ZÁKLADNÍ DATA:

Rozměry:

 

  • Rozpětí 15 m
  • Délka 11,4 m
  • Plocha křídla 25 m2

 

............................ CARGO ..... PASSENGER ..... TURBO

Pohonná jednotka CONTINENTAL IO-550-N

............................... 310 HP ..... 310 HP ..... 350 HP

HMOTNOSTI:

 

  • Prázdná hmotnost ........ 1 700 kg ..... 1 900 kg ..... 1 900 kg
  • Vzletová hmotnost ........ 3 200 kg ..... 3 200 kg ..... 3 200 kg
  • Platící zatížení .............. 1 000 kg ....... 800 kg ..... 1 000 kg

 

VÝKONY:

 

  • Max. rychlost letu v horizontu 280 km/hr ..... 300 km/hr .....
  • Cestovní rychlost ................... 240 km/hr
  • Pádová rychlost s klapkami ..... 95 km/hr
  • Max. stoupání ..... 8 m/sec ..... 9 m/sec
  • Vzlet ..................... 250 m
  • Přistání .................. 250 m
  • Dostup ................. 4600 m / 15100 ft
  • Max. dolet ........... 1 400 km

 

BOXBIRD je celokovový hornoplošník poháněný dvěma pístovými motory , s prostornou trupovou gondolou hranatého průřezu , pevným nebo zatahovatelným podvozkem vybavený dvojím řízením . Laminát je použit na kryty motoru, přední a zadní aerodynamické zakončení trupu a koncových obloucích křídla a ocasních ploch ( wingtipech). Je navrhován podle předpisu FAR Part 23 včetně Amdt. 23-52 pro kategorii Normal .

BOXBIRD je navrhován jako jednopilotní, s možností využití snadné výměny vybavení kabiny pro dopravu nákladu nebo cestujících .

Standardizované rozměry kontejnerů DEMI, M-1H, M-1, SAA, M3, QC11, LD-3 nedávají možnost dopravy v žádném letounu tohoto rozměru. (Nejmenší LD-3 = 1534 x 2006 x 1625) Pro neletecké standardní Euro-palety je tak dostačující daleko menší průřez trupu :

Z hlediska výšky kabiny, průměrná výška v uličce mezi pasažéry je pro kategorii commuters kolem 1,45m . V nových commuterech se sice ta výška zvedá na 1,6 - 1,9m, ale tyto hodnoty jsou platné pro letouny navrhované nyní už standardně pro 19 pasažérů (limit FAR23).

Pro reálnou potřebu by měla dostačovat výška 1,5m – hlavně z hlediska snadného nakládání a dobrého pocitu cestujících ( 5-10 cm více proti Cessně 402, Fairchildu Metro, Beech 1900, + 27cm více proti BN Islanderu )

Snadné nakládání BOXBIRDu:

Spodní část zadního krytu vytváří nákladní rampu s třemi fixovatelnými polohami. Pro nakládání z ložných ploch náklaďáků a dodávek může být nakládací rampa zafixována v horizontální poloze in a vybavena kuličkovou dráhoy pro zjednodušení nakládání volného nákladu , Euro-palet nebo kontejnerů . Díky dvoutrupé koncepci T ocasních ploch může malý náklaďák dojet přímo k nakládací rampě. ( ovšem s trochou opatrnosti )

Image

Zadní rampa BoxBirdu se také může sklopit pro nakládání “po vlastních kolech” . Velkou výhodou semi-zatahovacího podvozku je možnost nastavit menší výšku hrany nakládacího prostoru pro snadnější nakládání (300 mm), použitelnou i pro manuální nakládání volného nákladu přímo ze země, nebo snadnějšího nastupování ( např. pro hendikepované ) . - pro snazší nakládání pomocí ručních vozíků pro nakládání menších zařízení ( golfových aut, čtyřkolek, sněžných skůtrů, motorek, skůtrů a malých městských aut)

Image

BOXBIRD ve verzi pro cestující :

Zadní rampa v zamčené poloze vytváří podlahu pro zavazadlový prostor nebo box s toaletou a umývárnou , snadno dostupný zvenku po odklopení zadního krytu .

Tohle řešení zjednodušuje obsluhu a dává možnost dopravy větších zavazadel pasažérů - kola, surfy, lyže atd . nebo vybavení pro hendikepované pasažéry.

Komfort zavazadlového prostoru je tak nesrovnatelný s žádným konkurentem. Prostor v kabině je pak srovnatelný jedině s letouny o třídu většími – a prostor podlahy je pak větší než u všech současných commuterů.

Zavazadlový prostor je částečně přístupný i zevnitř, pro nastupováná starších nebo hendikepovaných osob je možné sklopit zadní podvozek a získat tak hranu podlahy ve výšce kolem 300mm .

Velký objem kabiny umožňuje rozměrné nadhlavní poličky jako v moderních autobusech nebo velkých dopravních letounech .

BoxBird pilotní prostor :

 

je přístupný z obou stran pilotními dveřmi , a vybavený kompletní sadou přístrojů a ovladačů pro „single-pilot” provoz , ale zároveň plně zdvojen pro lítání s dvěma piloty na palubě.

Image

BoxBird zatahovací podvozek:

 

Verse se zatahovacím podvozkem může používat jednoduše sklápěcí příďový podvozek spolu se semi-zatahovacími (sklápěcími) hlavními nohami, které vytvářejí další výhodu – menší výšku nakládací podlahy od země.

Image

speciální para- verse BoxBirdu :

pro speciální účely může max. 14+1 parašutistů použít kuličkovou rampu zadní rampy pro opuštění letounu za letu.

Image

GENERAL DESCRIPTION OF BoxBird aircraft

 

BoxBird aircraft is all-metal high-wing monoplane with fuselage pod, two tail beams and fixed classic three-wheel landing gear in cheaper version. Retractable undercarriage is prepared for standard version.

BoxBird is driven by two piston engines Teledyne Continental IO-550-N with maximum output of 310BHP (231kW) and maximum revolutions of 2600 1/min. Propellers Hartzell BHC-C2YF/FC8475K-6/SM8 are two blade, all-metal, with constant revolutions and possibility of taking propeller to the feathering position.

BoxBird fuselage is square cross-selection type, with rounded corners. Classical semi-monocoque structure consists of the system of frames pressed from aluminum alloy plate and stringers from pressed profiles. Skin is made from aluminum alloy plate panels. Fuselage pod primary parts are wing hinges, nose landing gear hinge and main landing gear hinges.

Nose fairing is made from glass fiber composite and foldable for maintenance to the side. Fuselage central part is ended with glass fiber rear cone, foldable up as main cargo door. After opening of rear cone it is possible to fix rear cone of fuselage with adjustable folding rod, fastened on the last reinforced frame of fuselage in aircraft axis. In the bottom, rear cone is divided to create loading ramp, for option equipped by roller track for simple cargo loading, baggage compartment case or toilette box for more comfortable passenger interior. All alternative equipment is quick changeable. Bottom part of the fuselage pod has small outside undercarriage nacelles with hinges of main landing gear with hydro-pneumatic shock-absorbers.

In retractable variant, front wheel is retracted to the front fairing, main wheels are half-retracted to the rear – into undercarriage nacelle “shade”.

BoxBird Wing is cantileverMS-3-313 profile . Classic semi-monocoque structure of wing consists from front and back beam, ribs and spars. Skin is made from aluminum alloy plate panels.

Central part of wing is fixed to fuselage and equipped with aerodynamic transition fairings. Inside of wing there are integral fuel tanks, which consists of front and back beam, upper and lower skin and external and internal closing rib.

Below wing, in the position of engine nacelles, there are fixed engine mounting hinges in the front and hinges of tail beams in the bottom.

Between tail beams and fuselage there are hung internal flaps. On the external part of wing there are hung external flaps and ailerons.

External parts of wing are ended with large composite wingtips.

BoxBird Empennages consist of double vertical fin, double rudder, stabilizer and elevator. Horizontal stabilizer -tail plane is fixed to the vertical fin top ribs hinges. Classic elevator is equipped with electrically controlled trim tab.

All part of empennages consist of beams, ribs and spars, stiffening skin panels.

Aircraft control consist of ailerons, elevator and rudders. Rudder control is connected with control of nose lading gear. Main landing gear brakes are controlled by toes hinged on the rudder control pedals.

BoxBird Aircraft is equipped with full double control, which enable two-man crew flights, but cover possibility to fly it as a single-pilot according to requirements, to save operation expenses.

 

© Jaroslav Dostál 2005