Partneři

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Prodejci

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
MD3 Rider Tisk Email

ImageZalétán 2004. Dvoumístný celokovový vzpěrový hornoplošník s motorem Rotax 912 a tříkolým podvozkem. Laminátová kapotáž pilotního prostoru s dopředu otevíratelnými dveřmi. Cestovní rychlost 200-220 km/hod, VNE 275.

Výroba: GRYF Aircraft, spol s r.o. Hluk byla firmou Flyitalia srl v roce 2006 zastavena a přesunuta do dílen mateřské firmy v Doveře - Itálii.

 

MD-3 Rider je jednomotorový dvoumístný ultralehký vzpěrový hornoplošník celokovové konstrukce s klasickými ocasními plochami a tříkolým pevným podvozkem s řízeným příďovým kolem a hydraulicky bržděnými hlavními koly, sedadly vedle sebe a dvojím řízením s elektricky ovládanou vyvažovací ploškou výškovky a štěrbinovými vztlakovými klapkami navržený podle předpisů UL 2 a německých NFL pro "sportovní létací zařízení"

Image
Zálet 25.2.2004

KLEC KOKPITU TRUPU svařena z ocelových trubek (1.7214) zahrnuje úchyty požární přepážky, závěsy motoru , konzoly podvozku, závěsy křídla a vzpěr a zadní části trupu, úchyty pasů a konzoly prvků řízení.

KAPOTÁŽ KOKPITU TRUPU je laminátová, nalepena lepícím tmelem na nosnou konstrukci. Vytváří rám požární přepážky, kryt palubní desky, rám zasklení, tvarové napojení na křídla a rámy dveří. Vzadu je kokpit vybaven odklopným krytem pro vnější vstup do zavazadlového prostoru.

DVEŘE KABINY z uhlíkového kompositu s tvarovanými plexiskly na celém svém povrchu jsou uchyceny na dvou předních závěsech a zamykány v horním a dolním zadním rohu čepy na pružinách, ovládaných bowdeny. Dveře jsou vybaveny vnějšími zámky integrovanými do klik a otvíracími pákami zevnitř.

KOMPOZITNÍ MOTOROVÉ KRYTY jsou v horizontální rovině dělené na dvě části. Spodní část se vstupem vzduchu pro vodní chladič a bočními vstupy pro přímé chlazení válců je uchycena šrouby na lem požární přepážky. Olejový chladič má samostatný NACA vstup z pravé strany, pro motor Rotax 912S s vnějším lapačem. Horní kryt je s lemem požární přepážky a spodním krytem spojen CAM-LOCKy.

ZADNÍ KORNOUT TRUPU je snýtovaná trnovými nýty z lisovaných duralových přepážek a plechů, slepených primárně lepícím tmelem včetně KÝLu se symetrickým profilem NACA 0012, závěsů VOP na zadním kozlíku a závěsů směrovky na kýlu. Závěsy kornoutu jsou ocelové, nýtované plnými nýty. Kornout je zakončen kompozitními aerodynamickými kryty, vytvářejícími i malý spodní kýl.

STABILIZÁTOR VOP poloskořepinové konstrukce se symetrickým profilem NACA 0012 stejné technologie má 2+2 závěsy s čepy pr. 8 na zadní část trupu uchycené na pomocném předním a hlavním nosníku. Závěsy na trup z pevnostní oceli jsou nýtovány plnými nýty.

Na klavírovém závěsu uchycená VÝŠKOVKA poloskořepinové konstrukce stejné technologie je vybavena elektricky ovládanou VYVAŽOVACÍ PLOŠKOU, rovněž zavěšenou na klavírovém závěsu.

CELOKOVOVÁ KŘÍDLA poloskořepinové konstrukce s jednoduchými vzpěrami a nosníkem jsou složena z dílců vyrobených z duralových plechů, profilů a lisovaných žeber slepených lepícím tmelem Emfimastik PU50 a snýtovaných trnovými nýty. Křídla mají standardně 2x36 l integrální nádrže v náběžné hraně u kořene . Na přání rozšířené o jedno žebro na 2x50 = 100 litrů. Křídla jsou opatřena profilem MS(1)-0313 s plynulým zavětráním klapek a rozměrným kompositním koncovým obloukem. Dopředný šíp 3° je použit za účelem zlepšení aerodynamického tvaru trupu a výhledu z kokpitu při akceptovatelném rozsahu centráží. Závěsy na ?-nosníku z 3mm tlustých duralových plechů a zadního nosníku z ocelového plechu jsou snýtovány s nosníkem plnými nýty. Duralové závěsy jsou opatřeny ocelovými vložkami v místech spojovacích čepů.

Křídlo může být sklápěno k ocasu pro transport nebo hangárování (volitelně).

40% 1:2 diferenciální KŘIDÉLKA poloskořepinové konstrukce jsou zavěšena na klavírových závěsech na vrchní straně profilu křídla a naháněna ve svém kořenovém žebru.

Štěrbinové KLAPKY poloskořepinové konstrukce jsou zavěšeny na 3 pákách a prostřednictvím torzní trubky naháněny ve dvou bodech na každé straně – u prvního a druhého závěsu. Elektricky vysouvané klapky mají polohy 15o, 30o a 40o

KOMPOSITNÍ NOHY HLAVNÍHO PODVOZKU jsou uchyceny v konzolách svařované prutoviny trupu. HLAVNÍ KOLA s pneumatikami 14x4 jsou vybaveny hydraulickými diskovými brzdami, ovládanými společnou pákou mezi piloty.

PŘEDNÍ NOHA , řiditelná od pedálů řízení směrovky je vybavena tlumením pryžovými provazci s dotlumením pryžovým blokem. Vidlice podvozku nese lité kolo s PNEU 13x4.

ŘÍZENÍ - plně dvojí řízení s klasickými kniply a pedály.

VÝŠKOVKA je řízená kniply v konzolách torzní předlohy ručního řízení, ramenem uprostřed napojené jediným táhlem na ovládací páku výškovky. Táhlo je suvně vedeno ve vodících kladičkách.

KŘIDÉLKA jsou řízena kniply systémem táhel a pák. Systém řízení křidélek je diferencován použitím nelineárních pák 1:2.

SMĚROVKA je řízená pedály prostřednictvím lan v plastových kluzných trubkách s napínáky lan vpředu u pedálů. Pedály jsou vzájemně propojeny táhly napojenými na ovládací páku přední nohy podvozku.

KLAPKY jsou vysouvány elektromechanickou vzpěrou (systém BETAKOM) umístěnou ve stropní partii kokpitu prostřednictvím torzní trubky s pákami a táhly do křídla.

VYVAŽOVACÍ PLOŠKA VÝŠKOVKY je ovládána elektromechanickou vzpěrou RAY ALLEN T2-10A umístěnou uvnitř výškovky. Používá originální spojovací prvky sady, vyztužené nasunutou a nalepenou duralovou trubkou.

ELEKTRICKÝ SYSTÉM - 12 V instalace s odděleným zapalováním, baterka 12V/16 Ahod.

ImageImage

 

INTERIÉR

Individuální stavitelná sedadla pro dva piloty. Tvar “zalomené” podlahy zvolen z hlediska komfortu při delších letech i pro zvýšení bezpečnosti (podlaha přebírá část havarijního zatížení pasů) Čtyřbodé bezpečnostní pasy a čalouněná sedadla s kompozitní kostrou, kobercem krytá podlaha a laminátový zavazadlový prostor za sedačkami. Ovladače přípusti plynu, sytiče, trimu výškovky a klapek na středním sloupku, páka ovládání hydraulických brzd podvozku na středovém panelu.

PŘÍSTROJOVÁ DESKA s letovými přístroji , tlačítkem startéru a hlavními vypínači vlevo, nav/com středním panelem s pevnou pozicí FLYDATu v jeho spodní části, a přístroji pohonné jednotky, ukazateli paliva, spinači a pojistkami vpravo. Dva ventily paliva na pravém panelu – u indikátorů stavu a minima paliva.

Nastavitelné difuzory ofuku čerstvým vzduchem na horní straně střední části krytu palubní desky.

LETOVÉ PŘÍSTROJE

 

  • Standard : 3” rychloměr, výškoměr a vario, příčný sklonoměr, kompas
  • Advanced : Horizont, elektrický zatáčkoměr
  • Luxury : Directional Gyro Horizont

 

PŘÍSTROJE POHONNÉ JEDNOTKY

 

  • Standard : 2 palivoměry se signalizací minima a dvěma kohouty paliva, Ampérmetr, 12V zásuvka, vypínače a jističe
  • Advanced : VOX intercom Flightcom 403mc, ukazatele Tlaku paliva a Manifold pressure

 

CENTRÁLNÍ PANEL

 

  • Standard : FLYDAT
  • Advanced : Radio/Transceiver ICOM A200
  • Luxury : GPS Bendix King Skymap II + panel mount SM 2204, Transponder Garmin GTX 320A
  • Option : GPS Bendix King Skymap IIIC + Panel mount SM 2204, nebo Rack mount SM 2204C

 

Image

ROZMĚRY

 

  • Rozpětí 9.0 m
  • Délka 5.9 m
  • Výška 2.3 m
  • Plocha křídla 9.9 m2
  • Dopředný šíp křídla - 3°

 

HMOTNOSTI MD3 RIDER

 

  • Prázdná hmotnost 297 kg
  • Maximální vzletová hmotnost 480 kg

 

HMOTNOSTI MD3 RIDER UL

 

  • Prázdná hmotnost 275 kg
  • Maximální vzletová hmotnost 450 kg

 

POHONNÁ JEDNOTKA

Motor ROTAX 912 S 100HP @ 2380 otáček/min na vrtuli s nerezovým výfukem s integrálním topením (motor 80 HP Rotax 912 volitelný pro UL verzi)

VRTULE standard: WOODCOMP SR 200 B - dřevěná 3-listá na zemi stavitelná 1.68 m s 35mm vložkou.

VÝKONY (ROTAX 912 S)

 

  • Max. povolená rychlost VNE 275 km/hr
  • Max. rychlost horizont. letu VHmax 220 km/hod
  • Pádová rychlost bez klapek 75 km/hod
  • Pádová rychlost s klapkami 63 km/hod
  • Max. stoupavost 5 m/s

 

Image

Výroba série se nyní rozbíhá ve firmě GRYF Aircraft s.r.o. pod vedením ing. Mečiara.

 

Více fotografií v gallerii GRYF magazínu Link