Partneři

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Prodejci

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Chyba
  • Cannot find macro file : /home2/gryfairca96e/html/plugins/content/rokdownloads/rokdownloads.ini
COMP-LET Shark Tisk Email

Vysokovýkonný kompositní tandémový UL/LSA dolnoplošník, navrhovaný pro cross-country létání na větší vzdálenosti vyšší rychlostí než je v této třídě obvyklé. Kombinace exklusivních výkonů s komfortním kokpitem a nekompromisním stylingem nabízí pocit skutečného žraloka na obloze ...

Vyráběný firmou Shark.aero s.r.o. Senica.

Shark bude nabízen ve dvou verzích - Europské UL se zatahovacím podvozkem a jednodušší LSA s větším křídlem a pevným podvozkem, plnící limity LSA kategorie pro Americký trh with . Ačkoliv Evropské UL předpisy limitují vzletovou hmotnost , obě verze jsou navrhovány a budou testovány pro vzletovou hmotnost 600 kg.

Image

Pokročilá Aerodynamika

Abychom dosáhli co nejmenšího aerodynamického odporu, Shark používá svůj vlastní profil křídla i vztlakové mechanizace, optimalizovaný pro rychlé cross-country lety, připravený aerodynamiky známého výrobce turbovrtulových cvičných letadel, trapezové křídlo s elliptickou náběžnou hranou , plynulý tvar trupu a kýlu, a podvozek s hlavními koly sklápějícími se během zatahování -jako je obvyklé u moderních proudových stíhaček.

Komfortní prostorný kokpit

700+ mm široký kokpit s nastavitelnými sedadly a "skleněnou" EFIS/EMS palubní deskou pro oba piloty je ve standardu. Vše je optimalizováno pro komfort posádky během dlouhých cross-country letů – s levou rukou na stíhačkové přípusti plynu a side-stickem v pravé ruce .

Image

Kvalita a bezpečnost

TECHNOLOGIE - Pokročilá kompozitní konstrukce používá uhlík, aramidové a skelné tkaniny rovingy spolu s epoxy pryskyřicí. PVC pěny a aramidové plástve jsou použity pro sendvičové panely. Rozdílné materiály jsou použity jako komponenty základní struktury tak aby bylo dosaženo optimálního účinku a nejlepšího poměru váhy a stability, tuhosti a pasivní bezpečnosti. Uhlík - v současnosti jeden z nejlepších konstrukčních materiálů - je často použit u detailů, běžně vyráběných z oceli nebo hliníku - aby se ušetřil každý gram hmotnosti . Dílce jsou vyráběny manuální laminací.....

Letoun je vyráběn v moderních prostorách firmy COMP-LET s.r.o. Senica - jedním z největších Evropských výrobců kompozitních dílců a podsestav pro lehký letecký průmysl.

Firma zaměstnává aktuálně kolem 200 kvalifikovaných zaměstnanců, má velké zkušenosti z hromadnou výrobou kompozitů -coby 16 letý dodavatel firmy Diamond Aircraft - DA40, DA42, SuperDimona, Katana, Aerospool-Dynamic, Flysynthesis-Texan, Wallaby, Aeropro-Eurofox, FK-Leichtflugzeuge-Polaris.

Výroba má schválení EASA a Slovenské ÚCL . Věříme, že to všechno může zákazníkům garantovat nejvyšší kvalitu finálního produktu .

Image

DESIGN

Projekt SHARK je založen na dobrých zkušenostech z naší spolupráce na projektu MD3 Rider a je jejím logickým pokračováním – používá dlouhodobé zkušenosti firmy COMP-LET s výrobou kompozitních částí a zkušenosti týmu Gryf design s rozličnými návrhy letounů od závěsných kluzáků, commuterů, větroňů, a GA letadel k ultralightům známým po celém světě – a pokouší se zkombinovat to nejlepší co v nás je.

Image

Konstruován podle českých a německých předpisů pro ultralighty a US Light Sport Aircraft předpisů.

 

Verse :Shark ULsportShark
Rozpětí 7,9 m 9,2 m
délka 6,7 m 6,7 m
Plocha křídla 9,5 m² 11,4 m²
Pohonná jednotka ROTAX 912 S - 100 HP
Prázdná hmotnost 275 kg 300 kg
Max. vzletová hmotnost 480 kg 600 kg
Max. nepřekročitelná rychlost VNE 333 km/hr 270 km/hr
Max. cestovní rychlost VH 290 km/hr 222 km/hr
Optimalní cestovní rychlost 250 km/hr 210 km/hr
Pádová rychlost 80 km/hr 81 km/hr
Pádová rychlost s klapkami 64 km/hr 71 km/hr
Max. stoupavost při max. vzlet. hmotnosti 7.2 m/s 5.8 m/s
Palivové nádrže 100 litres
Spotřeba paliva při ekonomickém letu 15 l/hour 15 l/hour
Maximální násobek um +4/-2, max. ultimate +6/-3

Technický popis :

VERSE : Shark UL - výkonný evropský UL se zatahovacím podvozkem , menším křídlem a za letu stavitelnou vrtulí a sportShark - jednodušší Light Sport Aircraft letoun s větším křídlem a pevným podvozkem. Obě verze jsou konstruovány a budou zkoušeny pro max. vzletovou hmotnost 600kg.

KONSTRUKCE : Nosná konstrukce ze skelného a uhlíkového kompozitu, s výplněmi PVC pěnou a aramidovou pláství v sendvičových panelech. Jednodílný samonosný trup s integrálním kýlem je vyroben v kuse s integrální skořepinami sedadel, loketními opěrkami, podlahami i přístrojovými panely a kryty palubních desek.

Kompozitní křídla s uhlíkovým hlavním nosníkem a pomocným nosníkem, nesoucím závěsy křidélek a klapek mají 60% odtokové hrany využito pro účinnou jednoštěrbinovou klapku. Křídla a stabilizátor lze jednoduše demontovat pro snadný transport nebo hangárování (jako na kompozitních větroních).

ŘÍZENÍ LETADLA : Mechanické primární řízení s elektrickým trimem výškovky a elektromechanikou vzpěrou vysouvání vztlakových klapek.

PODVOZEK : Shark UL má tříkolý zatahovací podvozek s řiditelným 13x4" předním kolem a 14x4” hlavními koly, opatřenými hydraulickými diskovými brzdami. Pevný podvozek sportShark verse má kompozitní hlavní nohy a zjednodušenou přední nohu.

POHONNÁ JEDNOTKA : 100HP Rotax 912 ULS plochý čtyřválec se za letu stavitelnou kompositní vrtulí. Integrální nádrže v křídlech s kapacitou 100 litrů.

VYBAVENÍ : kompletně čalouněný interiér se sedadly za sebou s nastavitelnými sedadly má plně zdvojené řízení – se sidesticky na pravé a přípustmi plynu a ovladači klapek na levém panelu. Ovládání trimu výškovky je tlačítky na sidesticku. Přístrojový panel se standardními EFIS/EMS displeji pro oba piloty je doplněn klasickými ukazateli paliva, rádiem, transponderem a GPS a paralelními klasickými rychloměry a výškoměry. Jednodílný překryt kabiny je otevírán doprava a podpírán plynovými vzpěrami. Zavazadlový prostor je za sedadly

Abychom dosáhli minimálního aerodynamického odporu pro rychlé cross-country lety, aerodynamici Sharkovi dali do vínku semi-eliptická křídla – kombinaci lichoběžníkového křídla v oblasti klapek se zbytkem křídla s eliptickou náběžnou hranou.

Image

Shark používá vlastní profil vyvinutý speciálně pro jeho křídla s “bambulí” na poláře - v místě odpovídajícím rychlým cestovních letům .

Tyto charakteristiky lokálně snižují součinitel odporu profilu až pod 0,004

Kokpit

Image

styling interiéru je vytvořen Peťo Zelmanem z Bratislavské Vysoké školy výtvarných umění .

Image

Originální interiér používá páku plynu a sytiče vlevo a sidesticky na pravou ruku. Od počátku vývoje je interiér Sharka uvažován jako naše “trade mark” = ve stylu moderních stíhaček, skloubený s pohodností sportovního automobilu, komfortní, ergonomický, bezpečný. EFIS/EMD displeje s GPS ( "skleněná palubní deska") , elektricky ovládané klapky, trim a zatahování podvozku ve standardu.

 

Image

 

 

Styling

 

Vytvořit dostatečně “žraločí” vzhled a nekompromisní design interiéru je podstatnou částí našeho záměru ...

A teď ještě musíme naučit Žraloka rozevřít čelisti a chňapnout - aby byl dostatečně dynamický nejen z hlediska výkonů …

– dobrým designem stroje je vytvoření mechanické bytosti – přátelského zvířecího mazlíka s vlastní tváří.

Rádi bychom se přiblížili ideálu kdy letoun je jakoby pokračováním lidského těla, kdy během letu přestáváte vnímat kde končí stroj a začíná vaše tělo - a tak je vlastně ovládán přímo lidskou myslí než pohyby ovládacích pák a pedálů ….

 

Tom Gunnarson, president Light Aircraft Manufacturers Association (LAMA) popsal své pocity z “Riding the LSA SportRider” ve svém Pilot Reportu, publikovaném v Ultralight Flying! magazine:

 

“Vyhlížející jako ocas žraloka, šípový kýl, trčící vysoko nad koncovou částí byl možná použit aby ukázal konstrukční osobitost …”

- a teď se naše nová konstrukce pokouší naplnit jeho pocity zcela.

A tak, garantujíce použití nejlepší technologie a co nejlepších výkonů, rádi bychom vytvořili „ikonu“.

… vždyť pocit je při létání pro radost to nejdůležitější.

Image

Shark na AERO Friedrichshafen 2009