Náhodný obrázek

MD3 Rider - First Prototype

Obrázek měsíce

Jet Shark
Jet Shark
© Gryf design

When 300km/hour is not enough, there are some ideas to create jet-powered aircraft using Shark design, so You could fly 400-500 km/hour according to used engine.

Price-induction jet looks nice for that purposes : 
At Take Off Power, you can get up to 255daN, consuming 80kg/h of fuel for the DGEN 380 and 330daN with 100kg/h fuel consumption for the DGEN 390.

www.price-induction.com

of course - this kind of aircraft cannot be called Ultralight, although its empty weight could be  very similar

Partneři

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Organizace

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Magazíny

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Výstavy

Banner
Banner

Prodejci

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Počasí
Gryfair.cz GRYF magazín Články AERO Friedrichshafen 2007
Chyba
  • Cannot find macro file : /home2/gryfairca96e/html/plugins/content/rokdownloads/rokdownloads.ini
AERO Friedrichshafen 2007 Tisk Email
Napsal uživatel Jaroslav Dostál   
Pátek, 27 Duben 2007 01:00

Tento rok jste se na Friedrichshafenu mohli seznámit s projektem Shark vyvíjeným pro firmu COMP-LET, mohli jste si osahat kopyto jeho trupu, či sednout si do mock-upu jeho tandémové kabiny.

Přesto, že byl presentován jen v kopytu trupu a mock-upu kabiny, byl o něj docela zájem - jako o něco co na trhu doposud chybčlo - rychlý a pohodlný aerodynamický čistý UL tandémový letoun, navrhovaný hlavně pro co nejrychlejší cross-country lety na větší vzdálenosti. Doufáme že jsme jej úspěšně dostali do podvědomí potenciálních zájemců , dealerů i veřejnosti.

Další konstrukce Gryf týmu - MD3 Rider byl firmou Flyitalia vystavován ve vedlejší hale. Flyitalia všechny zájemce informovala o znovuspuštění jeho výroby v Itálii. Podle jejich informací tři letouny MD3 Rider již byly na firemním letišti v Doveře vyrobeny, a od příštího měsíce chce firma vyrábět 3-4 letouny měsíčnč. Necháme se překvapit...

Skyboy byl nabízen ve "větrořářské" hale A1 na stánku Melos Leichtflugzeugbau - ale jen na plakátech a prospektech. Ačkoliv je Skyboy jedna z našich prvních UL konstrukcí, je zrovna podle tabulek LSA v USA docela úspěšný - osmý se 4% trhu LSA .

A něco více k expozici Sharka na stánku firmy COMP-LET:

Se zájmem o kokpit letounu Shark byl určitě spokojen designer interiéru Peťo Zelman.

Interiér vyzkoušela a pomohla nám otestovat řada známých osobností světového letectví.

Peter Funk - FK Lightplanes - www.fk-leichtflugzeuge.de

Tom Gunarson - president Light Aircraft Manufacturers Association - www.lama.bz

Leandro C Vega  - španělský dealer MD3 Ridera  - www.aviationstandards.aero

Jurka Vychopeň a Jozef Vajlík - technik LAA (www.laacr.cz ) a výpočtář Evektoru (www.evektor.cz ), spolu s autorem množství amatérských letadel a hlavně těch nejneuvěřitelnnějších leteckých historek ...

Marek a Roman Ivanov, neboli Interplane - www.interplaneaircraft.com a Flying Machines s.r.o. www.flyingmachines.cz

Spolu s první presentací letounu SHARK firma COMP-LET presentovala svůj výrobní program - ve formě ukázek svých kompositních výrobků pro mnohé evropské letecké firmy.

Jako bonus byl na stánku COMP-LET vystaven také aeromobil - projekt Štefana Kleina , vedoucího katedry designu na Vysoké Škole Výtvarných umení v Bratislavč.

Na rozdíl od mnoha snah navrhnout lítající automobil, jeho výtvor je snahou spíše o opačným přístup : navrhnout letadlo, které by se bylo samostatně schopno přemisťovat se po silnici.

Elektrickými motorky ovládané sklápění křídel a podvozků lákalo stale nové diváky... a to bude skutečně létat?

Autor svůj výtvor chce dostat do vzduchu ještě letos, ale sám jej vidí spíše jen jako technologickou ukázku že něco podobného je vůbec možné než prototyp reálného stroje.

Každý večer se konaly afterparty se spolupracovníky, dealery, přáteli.

A co bylo letos na Friedrichshafenu nové mimo Sharka ?

Jako obvykle popsat vše co tam nadšenec pro lehké létání mohl najít je spíše náplní pro několik čísel renomovaných leteckých časopisů.

Ale podívejte se na několik novinek, které zaujaly nás :

1) dvakrát bylo pod hlavičkou LAA mluveno o potřebě ustanovit celoevropskou kategorii , odpovídající americké LSA . Za přítomnosti čelných představitelů na úrovni Evropy, ale i představitelů EAA, i Tom Poberezny si vyslechl zásadní otázku, která je kladena představiteli evropského lehkého létání ( a ústy Gryfklubáka Honzy Fridricha) Evropským úředníkům.

Why we are able to be successful in the LSA in the USA and we are not able to fly these planes in Europe?

Jak je to možné, že jsme úspěšní v kategorii LSA na půdě USA, ale zároveř nemůžeme s těmito letadly létat v Evropě?

Doufejme, že se jednou dožijeme ideálu a budeme své letadla schopni používat legálně a jednoduše na půdě celé Evropy bez zbytečných omezení.

Další zajímavostí letošního AERO byla presentace několika VLJ - very light jet. Eclipse, bizjet Diamondu a několik dalších zaplřují místo uvolněné přesunem zájmu Cessny k dokonalejším a dražším strojům.

Nicméně tohle se odehrává (zatím) mimo zájem našich firem.

Líbil by se vám bizjet odvozený z albatrosu?

Mrkněte se na L539 SingleBizJet

V kategorii lehkých letadel se projevila ještě jedna novinka - zdá se že firmy úspěšné v USA se začínají snažit urvat si své místo na slunci formou rozsáhlejších presentací svých výrobků, až na úroveř automobilních presentací v Ženevě či Frankfurtu - v přední řadě se tak objevily většinou rozměrné plochy zastavěné často jen letounem jediného typu na podstavcích, s velkorozměrovými reklamami na pozadí, díky kterým snímky těchto letadel které si bylo možné nafotit vypadají podstatně lépe než na předchozích výstavách, ale díky čemuž ostatní výrobci byli odsunuti do zadních koutů výstavy, nebo se na výstavu vůbec nedostali.

V přední řadě se tímto způsobem presentovalo, Alpi Aviation, TECNAM zaujal asi největší plochu z letištní strany, doplněnou stavbou evokující řídící věž letiště.

V přední linii se ale taky presentovaly naše firmy - CZAW Chipa Erwina (www.airplane.cz) představilo svůj poslední hit SportCruiser, Evektor svoji stálici Euro/SportStara, Aerospool svého Dynamika presentovaného i mapou a snímky z jeho letu do Jižní Afriky.

Skutečně novým byl snad jen projekt Sirius firmy TL . V duchu historie firmy se ovšem v jeho tvarech dá poznat tvarosloví Skylane od AirLony i Cessny LSA.

Přednost prý dostali stálí vystavovatelé. Návštěvníci, zajímající se o něco novějšího se tedy museli probojovat skrz první linii zasloužilých dozadu - včetně tak zajímavých letadel jakým bylo třeba Millennium

Přesto že třeba Skylark Jiří Vahalíka (DOVA) dostal přiděleno místo úplně v nejzažším rohu, byl o něj docela zájem zájemci hodnotili nejen dokonale propracovanou tehnologii a celkový finiš ale i speciální transportní návěs. Bude-li se vyrábět pod hlavičkou DOVA, byl by z toho dobrý doplněk projektu Shark.

Nebylo by rozumné začít uvažovat o celoevropské výstavě která by nelimitovala novinky a ryzí amatérské výrobce, na jejichž invenci jsem se vždy těšil někde u nás?

Možná by se o tom na půdě LAA mohlo začít uvažovat.

A technické zajímavosti ?

Zatímco Stemme dostalo pevný podvozek i vrtuli a ztratilo tak z aerodynamičnosti, kterou jsme před léty obdivovali, Composite airplanes presentovalo jejich versi kluzáku pod názvem VIVA - motor ve špici, speciální vrtule s ohnutými listy sklopná do vybrání v krytech motoru - docela zajímavý nápad jaký tu ještě nebyl.

Myslíte si, že amfibie musí mít rozměrné plováky, nebo neaerodynamický člunovitý trup, zvyšující neúměrně aerodynamický odpor?

Autoři Hydrofoils conceptu Akoya jsou přesvědčeni že přišli na to co stím:

Dvě ploutve trčící pod oblý trup bez jakékoliv odtrhové hrany - držíme palce.

lisa-airplanes.com

A ještě jedno zaujetí - to co viselo nad stánkem EAA a neslo název A-I-R byl závěsný kluzák ve střihu že by se člověk rád vrátil to čtvrtstoletí zpátky a zase si stoupl na vršek kopce čekat na správný protivítr. A nebo už jen nostalgie ?

Na stránkách Aeronautic Innovation Rühle - www.A-I-R.de ovšem tohle nenajdete.

Náš Shark nebyl zdaleka jediným Sharkem na AERO:

Asi to jméno viselo někde nad československem - s Sharkem větroněm přijeli HpH a dodatkem k němu nabízeli i proudový motor TBS-J40.

S maketou dvoumotorového čtyřmístného Sharka přijel známý modelář Šustek z Trenčína, který se jak se zdá chystá poněkud zvětšit rozměr svých modelů.