Na aerosalónu Cielo e Volo v Ozzanu poblíž Boloně bylo 4. a 5. června už možné spatřit šest Riderů - od upraveného prototypu až po letouny se sklápěcím křídlem či dvojitým ovládáním plynu. Přímo na stánku FLYITALIA s.r.l. se tak sešly tři Ridery v česko-italských barvách, ostatní parkovaly na odstavných plochách pro návštěvníky. Firma vystavovala současně i Dynamiky s pevným i zatahovacím podvozkem.
Mně osobně se ovšem nejvíce líbil zákaznický Rider 006 v barevném provedení blízkém celokompozitnímu letounu. Tady ve srovnání s nepoměrně dražším CT.
Rider v.č. 008 čekající na tankování.
Co jiného nás zaujalo v Ozzanu:
Italské předvádění omezené "jen mírnými obraty do 90°" se v praxi nepříliš setkávalo s realitou. Na zemi UL-akrobatický: letoun C26 Pino Cirimeleho (www.avioportolano.it)
â?Śa za ním česká Samba XXL.
Domácí celokovový hornoplošník DF2000 firmy CA - Coavio (www.coavio.com) se tu také představil v několika kusech.
Domácí prodejní leader TECNAM presentoval svoji letošní novinku - bezvzpěrový hornoplošník P2004 Bravo, předvedenou poprvé na Aero 2005 ve Fridrichshafenu. V detailu propracovaná konstrukce, jako všechny TECNAMy viditelně cílená na solidnost až robustnost.
Italskou specialitou je nadměrný výskyt UL vírníků, ale také občasný letounek neuvěřitelných kombinací - jako tady kombinace bambulovitě Bellovské kabinky s přehršlí trubkové konstrukce nějak propojující křídla a ocasní plochy.
Superlevný letounek FLYLAB - jakoby historické Tucano, vybavené "vrtulníkovou" bublinou kabiny je další specialitou na Italském menu - zřetelně se stejnými geny.
Eurostar předváděný špičkovým pilotem a zástupcem Kunovického Aerotechniku Davide Burejem.
Německý Impulse, pohledný ale doposud "bez šťávy" se představil s faceliftovanými kryty motoru - a moc mu to slušelo!
Amfibie jsou trošku mimo zájmu českých pilotů; tahle kompositní, na zemi zarážející spoustou viřičů na přeobleném trupu ale docela létala.
Poprvé jsem tu viděl nejen na fotce český Skylark Váhalíkovy firmy DOVA.
O českém dolnoplošníku Alto jsem doposud věděl jen z doslechu. Zřejmě si musíme začít zvykat že se více o českých výrobcích dozvíme v zahraničí.
Itálie pro mne před léty vždy znamenala letouny Sky Arrow. V době Skyboye mi připadal příliš drahý. Je s podivem, že se letoun udržel v nabídce deset let - bez viditelnější změny.
Dost lidí tu zaujala UL verse Jaku "z druhé světové".
Ale srdce technika zaplesalo ani ne tak nad dvouplošníčkem Renegade (kategorie Experimental) jako nad jeho pohonnou jednotkou - australským čtyřtaktním hvězdicovým sedmiválcem Rotec. 130HP, 108 kg. Bohužel trošku moc kilo pro dobrého ultralighta.
Jinak v Itálii létají už většinou UL letouny blízké větším sportovním letounům - S.G. AVIATION STORM, Rally 105, FLYEVOLUTION SG Beluga, Alpi Aviation Pioneer 200 a Pioneer 300, Corivi aviation Vulcan C100, FLY SYNTHESIS STORCHy a TEXANy, VM-1 Esqual, Eurofly Star Light FB5 a Flash, Eurostar, TL-2000 Sting Carbon, Zlín Aviation Savage, atd. - tak jako loni
Jen Fascinationy, Sovy jsou ale od loňska vidět už jen na parkovišti hostů. Tehdy jsme doufali, že v následujícím rokem budeme moci naši nabídku rozšířit. Jak už to bývá všechno je jinak, na druhé straně členové týmu jsou podepsání pod několika novými typy letadel, jen v Itálii budeme muset najít nové dealery. |