GRYF P27 |
Dvousedadlový celokovový lehký sportovní letoun, navrhovaný primárně pro cross-country lety – se snadným nastupováním a extrémním výhledem z kabiny a polohou křídel umožňující pilotu pocitově srůst s letadlem v jeden celek. Navrhován podle Evropských předpisů pro UL letadla a US předpisu LSA. Gryf P27 je celokovový středoplošník s lepenou a nýtovanou primární konstrukcí z duralových plechů, svařovanou bezpečnostní klecí kokpitu z ocelových trubek a kompozitní karosérií, dodávající letounu nejen potřebných aerodynamických vlastností , ale současně stylingu animální přirozenosti :o)
Trup má jednoduchou celokovovou páteřovou konstrukci.
Kompozitní karosérie trupu s táhlými přechody do křídel vytváří přirozený aerodynamický tvar – ačkoliv jde o celokovový letoun, naše snaha je dodat mu vzhledu dobře tvarovaného laminátového. Jednodílný překryt kabiny, otevíraný dopředu je po odjištění otevírán plynovými vzpěrami. Spolu s dopředným šípem středoplošného křídla umožňuje nekompromisní výhled. Náběžná hrana křídla je v pozici Tvých paží, takže se můžeš cítit skutečně ..... Like the Bird.
Celokovová poloskořepinová KŘÍDLA s hlavním nosníkem snýtovaným klasickými nýty a zbytkem trnovými nýty z duralových plechů , L profilů a lisovaných žeber jsou vybavena integrálními nádržemi. Křídla používají vztlakový 17% LS profil a jsou opatřena klasickými křidélky zavěšenými na klavírovém závěsu na horní straně pomocného zadního nosníku. 60% klapky s 15o a 30o polohou jsou zavěšeny na spodní straně zadního nosníku rovněž v klavírovém závěsu. Křídla jsou demontovatelná pro delší hangárování v menších prostorách, nebo pro transport. Vodorovné ocasní plochy stejné technologie jsou celokovové, klasické , s profilem NACA 0012, zavěšené na 4 čepech přímo na konzolách páteřové trubky - a demontovatelné po odjištění dvou matic. Výškovka je vybavena elektricky ovládaným trimem. Tříkolý PODVOZEK s řiditelným příďovým kolem a kompozitní nohou hlavního podvozku používá kola 16x4”. ZÁKLADNÍ DATA:
Poté co jsme ukončili vývoj prvné verze Skyboye, jeho výrobce vybral z předložených studií k dalšímu vývoji P11 - projekt se stejnou technologii a řadou identických podsestav a detailů. Chtěli jsme vyvinout a postavit prototyp P11 přímo GRYF klubem - a po spuštění sériové výroby používat tento námi vyrobený prototyp pro klubové aktivity. Tehdy šlo o hobby práce během našeho zaměstnání v LETu Kunovice. Jenže čas přinesl finanční problémy zadavatele ( ó jak časté ), mnoho nedorozumění ( raději no comment ) - a nakonec změnu ve vlastnictví firmy. Nový vlastník Interplane s.r.o. Ralph Mandarino ovšem ztratil zájem o tento nedokončený projekt, překračující tehdejší americké UL-trainer limity, a podepsal s námi smlouvu o zmrazení projektu na několik let aby měl možnost vyhodnotit jeho prodejnost na trhu USA jako kitu, mezitím než mu upravíme Skyboye pro US trh. Ten čas už odplynul, po úpravě Skyboye jsme se podíleli na rekonstrukci Ravena k použitelnosti - a vyvinuli UL a LSA letounek MD3 Rider pro firmu FLYITALIA. Takže bychom si rádi konečně dodělali náš původní projekt středoplošníku se snadným nástupem a netypickým výhledem - využívajíc veškeré zkušenosti získané z našich vývojů v posledních letech, spolu se zapracováním veškerých možných pozitiv, které přinesly změny v Europských a US předpisech pro lehká letadla. Jelikož žádná firma zatím neprojevila vážný zájem o tento letounek, rádi bychom jej dokončili jako naši hobby práci, i když několik zájemců o jeho sériovou výrobu, dealerství i stavebnice už se našlo. Jenom se zdá že čekají až se nám to podaří dostat do vzduchu. V GryfMagazínu - GRYF Magazine můžete průběžně sledovat nakolik se nám daří dostat naše ideály do reality. Doufáme, že hobby přístup může tomuto letounu dodat více osobitosti. Víme že P27 není moc typický, ale je tvořen se záměrem vyzkoušet si jak by taky mohl vypadat letounek pro naše vlastní vyžití ... Snad proto Skyster může být zajímavý i pro někoho jiného |