Partneři

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Prodejci

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
MD projects Tisk Email

ImageŘada projektů MD je rodina celokovových letadel připravená v počátcích s Mariánem Mečiarem na základě zkušeností s originální technologií Ravena a Pottierovy Koaly. Nejdříve vznikla řada MD1, MD2 a MD3 (dolnoplošník, tandem a hornoplošník) coby nabídka pro několik zájemců o výrobu. Když byl firmou Flyitalia s.r.l. vybrán jako první hornoplošník MD3 , pokračovali jsme s dalšími studiemi jeho možných následníků - tentokrát už na základě dobrých zkušeností s MD3... Spolu s Mariánem jsme nejdříve navrhli definici této řady letadel (hmotnosti, plochy, předpisy, obálky zatížení ) a aerodynamicko-technologickou definici křídla - pevnostní systém, geometrii klapek - založenou na zkušenostech z našich prací pro velký letecký průmysl . Max. povolená rychlost VNE 275 km/hr pokryla veškeré předpokládané výkony celé rodiny , takže jsme ji ponechali stejnou pro všechny typy - abychom mohli použít hotové podsestavy pro všechny subtypy bez následných změn a přepočtů, nebo dokonce dodatečných zkoušek.

MD1 crossBLADE

Image

Celokovový dolnoplošník se sedadly vedle sebe , navrhován jako ideální pro výcvik, cross-country lety a létání pro zábavu . Max. cestovní rychlost VCmax 225 km/hr ( 240 km/hr s motorem 100HP Rotax 912ULS)

MD2 crossTRAINER

Image Celokovový dolnoplošník se sedadly za sebou navrhovaný se zaměřením na tréningové lety v kvazi-militantním stylu .

Max. cestovní rychlost VCmax 230 km/hr ( 250 km/hod se 100HP Rotaxem 912ULS)

Všechny tyto studie byly vytvořeny na základě konkrétní poptávky jednotlivých firem - i tento měl svého vlastního zájemce, zvažujícího založit novou firmu na výrobu letadel v San Marinu .

I když tento letoun nebyl svým samotným zadáním zrovna nejideálnější, využili jsme pak zkušeností s jeho předběžným návrhem při vývoji Sharka. (hlavně redukce rozsahu centráží - pro tandemové uspořádání dost podstatné.)

MD3 crossCLASSIC

Image

MD3 byl původně navrhován jako třetí člen rodiny - a proto používal některé podsestavy dolnoplošníků , které ověšem nebyly ideální pokud se navrhuje přímo hornoplošník.

Image

První návrh MD3 tak používal hranatou spodní část trupu, klasický ocas taru obdobného s originálním Pottierovým dolnoplošníkem P220 , přímé křídlo a svařovanou prutovinu kokpitu vycházející z Mariánových zkušeností s Kitfoxem ( později Eurofox)

Image

Finální letoun MD3 - pro kterého Italská strana zvolila název Rider nepočítal s návazností na MD1 a MD2, ale vytvořil základ pro další návrhy , využívající jeho "hornoplošných" řešení a podsestav:

- oblou zadní část trupu

- zcela zaoblený čumák pocházející z tvarů P27

- šípový kýl se snadno demontovatelnou VOP

- vzpěry z poslední verze Skyboye

- a svařovanou prutovinu kokpitu bez klasického předního trianglu Kitfoxe.

Původně jsme mysleli že MD3 nebude tak rychlý jako plánované MD1 a MD2 - ale všechny výše zmíněné změny udělaly z hornoplošného vzpěrového MD3 se 1,17m širokým kokpitem rychlejší letoun než všechny dolnoplošné UL následníky Pottierovy Koaly , z jejíž technologie konstrukce MD3 vycházela.

MD3F - RIDER s plováky

Image

Studie plovákové verse MD3 používala Float standardní plováky firmy CZAW Chipa Erwina - včetně dohody dodat plováky včetně jejich instalace a zalétání.

Když se Marino Pezzotti zamiloval do nabídek a rad Chrise Nielsena, zastavil veškeré práce na této instalaci a zadal tuto práci firmě Aveo - která navrhla dodat "lepší plovákovou verzi". Jako mnoho jiného , po několika letech jsem zatím nespatřili vůbec žádné plováky této firmy - ačkoli tehdy slibovali dodávku do tří měsíců.

MD3 RIDER SL - celokovový hornoplošník bez vzpěr

Image

Konstrukce křídla bez vzpěr může přinést cca 10km/hod k maximální rychlosti v horizontálním letu (230 km/hod s nastavitelnou vrtulí) a zlepší jeho letové vlastnosti :

- přinese vyšší cestovní a stoupací rychlosti

- zmenší spotřebu paliva

- zvětší dolet

MD3 RIDER RG - verze MD3SL se zatahovacím podvozkem

Image

Zatahovací podvozek může přinést nejvyšší výkony. Letoun by používal všechny změny připravené pro MD3 SL - hlavně jeho SL křídlo . RG může mít dalších + 10km/hod rychlosti (240 km/hod) a ještě zvýší další výkony :

- přinese vyšší cestovní a stoupací rychlosti

- zmenší spotřebu paliva

- a zvětší dolet

MD4 CROSSFIRE

Image MD4 je projekt celokovového dolnoplošníku, přímo navazující na možnosti MD3SL - používá identický nos i zadní část trupu MD3 Rider, stejné ocasní plochy a bezvzpěrové křídlo , vyvinuté pro konstrukci MD3 SL .

 

 

Image Pouze svařovaná prutovina a vnější karoserie střední části trupu střední bude muset být konstruována znovu - s přední částí trupu a zasklením ve stylu projektu P27 - ale i tak se na ni dá použít řada podsestav a detailů ověřených starších projektů. Podvozek, prvky řízení a zástavby motoru a přístrojů, sedadla, instalace přístrojů a vybavení ... - takto může být využito 50-70% dílců a podsestav ze starších projektů.

 

 

MD5 CROSSBLADE

Image

MD5 CROSSBLADE měl být nejvýkonnějším letounem řady MD s lichoběžníkovým křídlem a plánovanou RG verzí. Původně tak byl plánován jako poslední z řady MD - tak aby mohl nabídnout veškeré luxusnější detaily ověřené v dřívějších verzích - třeba jako "BombScooter" - skládací skútr který by po složení nabyl aerodynamičtějšího tvaru a mohl být dopravován na závěsu pod křídlem letadla ...

MD6 CORSAIR

Image

Corsair je jednodušší a lehčí následník MD3 Ridera využívající jeho základní aerodynamiky a standardních podsestav, ale se zjednodušeným trupem - s vypuštěním svařované prutoviny a části laminátové karoserie a jejich nahrazením konstrukcí z nýtovaných plechů. Tato v konečném pohledu jednodušší technologie by sice přinesla poněkud horší aerodynamiku a vzhled trupu, lae zato by byla konstrukce lehčí a levnější, což by mělo přinést výhody v zemích se silnější hmotnostní restrikcí (Francie, Finsko) a v případě CNC výroby dílců i jednoduché řešení stavebnic.

ImageCorsair , rekonstruovaný pro jednodušší výrobu a designed splnění LSA limitů by tak měl nabízet nejen jednodušší výrobu a údržbu, ale díky nižší hnmotnosti i mírně lepší stoupavosti.

 

 

 

 

MD7 SKYRIDER

Image

MD7 SkyRider je jen zvětšená verse Ridera pro americký trh , která je zároveň schopna nabídnout větší kabinu a zavazadlový prostor, nebo lepší stoupavosti ve vyšších polohách nebo při vyšších teplotách.

– letoun s větším křídlem aby splňoval LSA limit pro pádovku bez klapek i při vzletové hmotnosti 600kg a adekvátně delší což přináší nejen větší stabilitu letounu, ale i větší vnitřní šířku kabiny( 1,23 m ) . Dalšími změnami by měly být větší zavazadlový prostor přístupný zvenčí a více aerodynamický tvar čelního skla, díky jeho 3D tvarování z plexiskla - což přijednom vyřeší provozní problémy s Lexanem. Mírně delší nosová část pak umožní montovat standardní větší "100HP" startér a zlepší přístup k motoru, delší křidélka pak zlepší řiditelnost letounu .

MD9 Metík

Image

MD9 je pak sumarizací všech výše uvedenýcgh projektů : Všechny tyto studie jsou podleženy 3D modelem vnějších tvarů a zvolených technologií. A kombinace modelů MD6 , MD7 a jednoho dalšího modelu kompositního hornoplošníku ...přinesla podle mne ideální řešení. Ideální tehdy, když by se začalo od začátku.

Letoun navržený podle těchto idejí by aktuálně mohl být opět přinejmenším jedním z nejlepších celokovových hornoplošníků na trhu.

ImagePůvodně jsme používali označení MD9 pro letoun využívající nákladné technologie lisovaných potahů a přepážek střední části trupu z duralových plechů. 3D Ale po analýze 3D tvarů jsme dospěli k závěru že lze použít i technologických mezivariant , a jako podstatu MD9 bereme snahu nabídnout to nejlepší - s konkrétní technologií domluvenou s konkrétním výrobcem... Tato verze sice nemůže použít tak mnoho podsestav z originálního MD3 -ale měla by být ideální pro nový začátek...

P32 combi

Image... a na závěr - jen nadhodit že se dá najít daleko víc nových přístupů:

Někteří američtí a kanadští uživatelé Skyboye se ptají jestli by bylo možné vyvinout nějakého pokračovatele Skyboye, který by nebyl limitován původními omezeními - danými zařazením Skyboye do tehdejší americké kategorie "ultralight trainer" (227 kg prázdné hmotnosti - a tímpádem max. vzletové hmotnosti "jen " 480kg ) :

Pokud by chtěl někdo investovat, umíme si představit letoun zkombinovaný z faceliftované střední části trupu Skyboye vybavené novým interiérem, (a konečně dodělanými kryty motoru) , křídla z MD3 SL a ocasem a hlavním podvozkem z P27 . Tak by mohl vzniknout plnohodnotný LSA letoun s tlačným motorem , schopný létat rychlostmi kolem 200 km/hod Amerika má zřejmě o tyto typy letadel zájem - nicméně Evropa už je z hlediska zájmů spíše u klasicky vyhlížejících letadel. Tlačné uspořádání je totiž pro letadla létající 100-120km/hod v mnoha ohledech lepší, ale v oblasti 200km/hod ubírá 10-20km/hod z rychlosti letadla.