Partneři

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Prodejci

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Gryfair.cz GRYF design UL letadla Interplane Skyboy

Warning: getimagesize() [function.getimagesize]: SAFE MODE Restriction in effect. The script whose uid is 1958 is not allowed to access /home2/gryfairca96e/html/components/com_joomgallery/img_thumbnails/skyper_gt9_15/skyper_gt9_20140410_1877414907.jpg owned by uid 65534 in /home2/gryfairca96e/html/modules/mod_joomimg/tmpl/default.php on line 120

Warning: getimagesize(/home2/gryfairca96e/html/components/com_joomgallery/img_thumbnails/skyper_gt9_15/skyper_gt9_20140410_1877414907.jpg) [function.getimagesize]: failed to open stream: Permission denied in /home2/gryfairca96e/html/modules/mod_joomimg/tmpl/default.php on line 120

Warning: Division by zero in /home2/gryfairca96e/html/modules/mod_joomimg/tmpl/default.php on line 140
Skyper GT9
Skyboy prototype in flight
Rider 003 wing strength test with LAA asistance
Shark at AERO Friedrichshafen 2009
Shark in Portugal
Skyboy and Griffon in Lakeland
Gryf ULM1 - first flight




Interplane Skyboy Tisk Email

ImageZalétán 1993. Vzpěrový hornoplošník s duralovou nosnou konstrukcí a kompozitovou kabinou se sedadly vedle sebe, s tlačným motorem Rotax 462-912ULS. Maximální cest. rychlost 140-160 km/hod.

 

Výroba : Interplane sro , Zbraslavice.

 

Tandémový Gryf ULM-2 nakonec nebyl realizován (na základě jeho studie vznikl podobný letoun firmy TIB). Následná studie GRYF SBS se sedadly vedle sebe ale zaujala skupinu kolem ing. Milana Matějky a Petra Henčla na letišti Kolín, se kterými jsme v roce 1992 založili firmu Interplane s.r.o. Letounu bylo vybráno jméno Skyboy a 16. dubna 1993 byl V Kolíně i zalétán. Poté Interplane přesídlil na letiště Zbraslavice, kde sídlí dodnes. Původní Skyboy byl navrhován podle starších předpisů, požadujících pádovou rychlost pod 55km/hod a 250kg prázdné hmotnosti. Letoun proto používal vztlakový profil P3 a relativně jednoduchou konstrukci. Díky tomu skutečně v nejzákladnější verzi splnil i požadavky US kategorie "ultralight trainer", požadující 227 kg prázdné hmotnosti.

Image
První prototyp Skyboy - foto Jukl.

V té době to byl jeden z prvních dvoumístných UL letounů u nás a jako jeden z mála skutečně splňoval tehdy platné předpisy. Byl prvním ČS letounem s předběžným certifikátem BFU/DULV v Německu. Je smutné že se Skyboyem je spojena i pomlouvačná kampaň založená panem Fráňou na jím samotným nezvládnutém prvém záletu. Byla úspěšná.

Image

Jen několik málo letadel Skyboy létá u nás.

ImageImage

GRYF klub kolem prototypu - Marián Mečiar svezl Zdeňka Ančíka, Vaška zajíce i Luboše Mitáše. Jirka Vychopeň, Marián Rydlo a Zdeno Petira lítali sami.

 

Firma Interplane dala na rady samozvaných našeptávačů a tím ztratila téměř rok. Na jaře 1994 jsme přelítli Skyboye do Kunovic a tam během 2 měsíců letoun doladili. Seřídili výchylky, nastavení úhlu ustavení motoru, nastavení stabilizátoru, centráže ... I s motorem Rotax 462 se z SBS stal dobrý , použitelný stroj. Během dvou měsíců s ním nejen létali nejlepší zalétávací piloti z Kunovic, ale také všichni členové GRYF klubu.

ImageImage

Oba tehdy třináctiletí synové si vyzkoušeli že je Skyboy plně stabilní a řiditelný, jen manželka neprokázala příliš nadšení pro adventurní aktivity.

 

Problémy technické i ty typicky české následovaly problémy finanční. Do firmy Interplane proto vstoupil US investor Ralph Mandarino, který se následně stal nejdříve majoritním a poté jediným vlastníkem firmy.

Na Sun'n Fun 1995 přivezl první letoun a o 2 roky později nabízel pod firmou Interplane USA Skyboye, Gryfa, Sovu i Eurostara.

Image

Ralph Mandarino zvolil rozumný první krok - angažoval Billa McClunga, ředitele Sun'n Fun a Bena Dawsona, dvě uznávané osobnosti mezi UL komunitou v USA.

V té době se již měnily předpisy a posun pádové rychlosti a hmotností umožnil vybavit Skyboye rozumnějším křídlem s profilem NACA 4412 a několika úpravami, požadovanými americkou stranou. Skyboy tak dostal menší křídlo s lisovanými žebry NACA 4412 a na přání i vztlakovými klapkami, pevným rámem dveří pro rozlehlejší US piloty a dveřmi "gull-wing" umožňujícími jejich rychlou demontáž a lety bez dveří. Vznikl tak v podstatě zcela nový letoun, navíc polovina z nich byla do USA dodána se čtyřtaktním 100HP motorem ROTAX 912 ULS.

Skyboy byl v několika verzích vyroben firmou Interplane doposud asi v 80 kusech a létá po celém světě od Evropy, USA až po Austrálii.

www.interplaneaircraft.com
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

ImageImage

Úpravy Skyboye pro US trh - menší křídlo s lisovanými žebry a zjednodušenými profilovými vzpěrami, zesílené demontovatelné dveře, výškovka z P11, klapky...

 

Image

HLAVNÍ TECHNICKÁ DATA

 

  • Rozpětí křídla 9,1 m
  • Délka letounu 6,37 m
  • Plocha křídla 13,3 m2
  • Hloubka křídla 1,5 m
  • Hmotnost dle motoru a výbavy 250-295 kg

 

Image

POPIS LETOUNU

Vzpěrový hornoplošník s duralovou nosnou konstrukcí a kompozitovou kabinou, s motorem v tlačném uspořádání umístěném na odtokové hraně křídla.

Trup je tvořen hlavním trupovým nosníkem (Al trubka 120x2), na který je navlečen příčný podvozkový nosník nýtovaný z duralového plechu. Na tuto konstrukci je uchycen horní křídlový nosník pomocí duralových trubek.

Kabina je se sedadly vedle sebe a zdvojenou řídící pákou umístěnou mezi piloty.

Křídla jsou tvořena dvěma trubkovými nosníky z duralových trubek, na ně jsou nanýtována lisovaná Al. žebra s profilem NACA 4412. Na náběžné hraně je kompozitový aerodynamický kryt a na konci křídla je kompozitový koncový oblouk. Křídlo je vybaveno křidélky naháněnými torzní trubkou. Na přání se dodává i s jednoduchou vztlakovou klapkou. Potah křídla je teplem vypínaná syntetická tkanina Ceconite.

Ocasní plochy jsou deskového typu, snýtované z duralových trubek, vyztuženy ocelovými lany a potaženy tkaninou Ceconite.

Podvozek je tříbodový příďového typu. Příďové řiditelné kolo je odpruženo gumovými segmenty. Hlavní podvozek je odpružen olejopneumatickými tlumiči s vinutými pružinami a vybaven hydraulickými diskovými brzdami.

LETOVÉ VÝKONY

 

  • Nepřekročitelná rychlost 165 km/h
  • Maximální cestovní rychlost 140 km/h
  • Pádová rychlost 64 km/h
  • Nejlepší stoupání 6 m/s

 

MOTORY

Letoun je vybavován motory Rotax 582, 912UL a 912 ULS.

Skyboy s motorem Rotax 582 ( 912 UL , 912 ULS ) stoupá v obsazení solo 3 ( 5, 6 ) a ve dvojím stoupá 2 m/s ( 3,2, 4 ) dosahuje cestovní rychlosti 110 km/h ( 130, 135 ) při spotřebě 14 l/h ( 12, 11 ).

Image
Letouny provozované v USA.

Více fotografií v gallerii GRYF magazínu Link