Warning: getimagesize() [function.getimagesize]: SAFE MODE Restriction in effect. The script whose uid is 1958 is not allowed to access /home2/gryfairca96e/html/components/com_joomgallery/img_thumbnails/skyper_gt9_15/skyper_gt9_20140410_1877414907.jpg owned by uid 65534 in /home2/gryfairca96e/html/modules/mod_joomimg/tmpl/default.php on line 120
Warning: getimagesize(/home2/gryfairca96e/html/components/com_joomgallery/img_thumbnails/skyper_gt9_15/skyper_gt9_20140410_1877414907.jpg) [function.getimagesize]: failed to open stream: Permission denied in /home2/gryfairca96e/html/modules/mod_joomimg/tmpl/default.php on line 120
Warning: Division by zero in /home2/gryfairca96e/html/modules/mod_joomimg/tmpl/default.php on line 140
Interplane Skyboy |
Zalétán 1993. Vzpěrový hornoplošník s duralovou nosnou konstrukcí a kompozitovou kabinou se sedadly vedle sebe, s tlačným motorem Rotax 462-912ULS. Maximální cest. rychlost 140-160 km/hod.
Výroba : Interplane sro , Zbraslavice.
Tandémový Gryf ULM-2 nakonec nebyl realizován (na základě jeho studie vznikl podobný letoun firmy TIB). Následná studie GRYF SBS se sedadly vedle sebe ale zaujala skupinu kolem ing. Milana Matějky a Petra Henčla na letišti Kolín, se kterými jsme v roce 1992 založili firmu Interplane s.r.o. Letounu bylo vybráno jméno Skyboy a 16. dubna 1993 byl V Kolíně i zalétán. Poté Interplane přesídlil na letiště Zbraslavice, kde sídlí dodnes. Původní Skyboy byl navrhován podle starších předpisů, požadujících pádovou rychlost pod 55km/hod a 250kg prázdné hmotnosti. Letoun proto používal vztlakový profil P3 a relativně jednoduchou konstrukci. Díky tomu skutečně v nejzákladnější verzi splnil i požadavky US kategorie "ultralight trainer", požadující 227 kg prázdné hmotnosti. V té době to byl jeden z prvních dvoumístných UL letounů u nás a jako jeden z mála skutečně splňoval tehdy platné předpisy. Byl prvním ČS letounem s předběžným certifikátem BFU/DULV v Německu. Je smutné že se Skyboyem je spojena i pomlouvačná kampaň založená panem Fráňou na jím samotným nezvládnutém prvém záletu. Byla úspěšná. Jen několik málo letadel Skyboy létá u nás. GRYF klub kolem prototypu - Marián Mečiar svezl Zdeňka Ančíka, Vaška zajíce i Luboše Mitáše. Jirka Vychopeň, Marián Rydlo a Zdeno Petira lítali sami.
Firma Interplane dala na rady samozvaných našeptávačů a tím ztratila téměř rok. Na jaře 1994 jsme přelítli Skyboye do Kunovic a tam během 2 měsíců letoun doladili. Seřídili výchylky, nastavení úhlu ustavení motoru, nastavení stabilizátoru, centráže ... I s motorem Rotax 462 se z SBS stal dobrý , použitelný stroj. Během dvou měsíců s ním nejen létali nejlepší zalétávací piloti z Kunovic, ale také všichni členové GRYF klubu. Oba tehdy třináctiletí synové si vyzkoušeli že je Skyboy plně stabilní a řiditelný, jen manželka neprokázala příliš nadšení pro adventurní aktivity.
Problémy technické i ty typicky české následovaly problémy finanční. Do firmy Interplane proto vstoupil US investor Ralph Mandarino, který se následně stal nejdříve majoritním a poté jediným vlastníkem firmy. Na Sun'n Fun 1995 přivezl první letoun a o 2 roky později nabízel pod firmou Interplane USA Skyboye, Gryfa, Sovu i Eurostara. Ralph Mandarino zvolil rozumný první krok - angažoval Billa McClunga, ředitele Sun'n Fun a Bena Dawsona, dvě uznávané osobnosti mezi UL komunitou v USA. V té době se již měnily předpisy a posun pádové rychlosti a hmotností umožnil vybavit Skyboye rozumnějším křídlem s profilem NACA 4412 a několika úpravami, požadovanými americkou stranou. Skyboy tak dostal menší křídlo s lisovanými žebry NACA 4412 a na přání i vztlakovými klapkami, pevným rámem dveří pro rozlehlejší US piloty a dveřmi "gull-wing" umožňujícími jejich rychlou demontáž a lety bez dveří. Vznikl tak v podstatě zcela nový letoun, navíc polovina z nich byla do USA dodána se čtyřtaktním 100HP motorem ROTAX 912 ULS. Skyboy byl v několika verzích vyroben firmou Interplane doposud asi v 80 kusech a létá po celém světě od Evropy, USA až po Austrálii. www.interplaneaircraft.com Úpravy Skyboye pro US trh - menší křídlo s lisovanými žebry a zjednodušenými profilovými vzpěrami, zesílené demontovatelné dveře, výškovka z P11, klapky...
HLAVNÍ TECHNICKÁ DATA
POPIS LETOUNUVzpěrový hornoplošník s duralovou nosnou konstrukcí a kompozitovou kabinou, s motorem v tlačném uspořádání umístěném na odtokové hraně křídla. Trup je tvořen hlavním trupovým nosníkem (Al trubka 120x2), na který je navlečen příčný podvozkový nosník nýtovaný z duralového plechu. Na tuto konstrukci je uchycen horní křídlový nosník pomocí duralových trubek. Kabina je se sedadly vedle sebe a zdvojenou řídící pákou umístěnou mezi piloty. Křídla jsou tvořena dvěma trubkovými nosníky z duralových trubek, na ně jsou nanýtována lisovaná Al. žebra s profilem NACA 4412. Na náběžné hraně je kompozitový aerodynamický kryt a na konci křídla je kompozitový koncový oblouk. Křídlo je vybaveno křidélky naháněnými torzní trubkou. Na přání se dodává i s jednoduchou vztlakovou klapkou. Potah křídla je teplem vypínaná syntetická tkanina Ceconite. Ocasní plochy jsou deskového typu, snýtované z duralových trubek, vyztuženy ocelovými lany a potaženy tkaninou Ceconite. Podvozek je tříbodový příďového typu. Příďové řiditelné kolo je odpruženo gumovými segmenty. Hlavní podvozek je odpružen olejopneumatickými tlumiči s vinutými pružinami a vybaven hydraulickými diskovými brzdami. LETOVÉ VÝKONY
MOTORYLetoun je vybavován motory Rotax 582, 912UL a 912 ULS. Skyboy s motorem Rotax 582 ( 912 UL , 912 ULS ) stoupá v obsazení solo 3 ( 5, 6 ) a ve dvojím stoupá 2 m/s ( 3,2, 4 ) dosahuje cestovní rychlosti 110 km/h ( 130, 135 ) při spotřebě 14 l/h ( 12, 11 ).
|