COMP-LET Shark |
Vysokovýkonný kompositní tandémový UL/LSA dolnoplošník, navrhovaný pro cross-country létání na větší vzdálenosti vyšší rychlostí než je v této třídě obvyklé. Kombinace exklusivních výkonů s komfortním kokpitem a nekompromisním stylingem nabízí pocit skutečného žraloka na obloze ... Vyráběný firmou Shark.aero s.r.o. Senica. Shark bude nabízen ve dvou verzích - Europské UL se zatahovacím podvozkem a jednodušší LSA s větším křídlem a pevným podvozkem, plnící limity LSA kategorie pro Americký trh with . Ačkoliv Evropské UL předpisy limitují vzletovou hmotnost , obě verze jsou navrhovány a budou testovány pro vzletovou hmotnost 600 kg. Pokročilá AerodynamikaAbychom dosáhli co nejmenšího aerodynamického odporu, Shark používá svůj vlastní profil křídla i vztlakové mechanizace, optimalizovaný pro rychlé cross-country lety, připravený aerodynamiky známého výrobce turbovrtulových cvičných letadel, trapezové křídlo s elliptickou náběžnou hranou , plynulý tvar trupu a kýlu, a podvozek s hlavními koly sklápějícími se během zatahování -jako je obvyklé u moderních proudových stíhaček. Komfortní prostorný kokpit700+ mm široký kokpit s nastavitelnými sedadly a "skleněnou" EFIS/EMS palubní deskou pro oba piloty je ve standardu. Vše je optimalizováno pro komfort posádky během dlouhých cross-country letů – s levou rukou na stíhačkové přípusti plynu a side-stickem v pravé ruce . Kvalita a bezpečnostTECHNOLOGIE - Pokročilá kompozitní konstrukce používá uhlík, aramidové a skelné tkaniny rovingy spolu s epoxy pryskyřicí. PVC pěny a aramidové plástve jsou použity pro sendvičové panely. Rozdílné materiály jsou použity jako komponenty základní struktury tak aby bylo dosaženo optimálního účinku a nejlepšího poměru váhy a stability, tuhosti a pasivní bezpečnosti. Uhlík - v současnosti jeden z nejlepších konstrukčních materiálů - je často použit u detailů, běžně vyráběných z oceli nebo hliníku - aby se ušetřil každý gram hmotnosti . Dílce jsou vyráběny manuální laminací..... Letoun je vyráběn v moderních prostorách firmy COMP-LET s.r.o. Senica - jedním z největších Evropských výrobců kompozitních dílců a podsestav pro lehký letecký průmysl. Firma zaměstnává aktuálně kolem 200 kvalifikovaných zaměstnanců, má velké zkušenosti z hromadnou výrobou kompozitů -coby 16 letý dodavatel firmy Diamond Aircraft - DA40, DA42, SuperDimona, Katana, Aerospool-Dynamic, Flysynthesis-Texan, Wallaby, Aeropro-Eurofox, FK-Leichtflugzeuge-Polaris. Výroba má schválení EASA a Slovenské ÚCL . Věříme, že to všechno může zákazníkům garantovat nejvyšší kvalitu finálního produktu . DESIGNProjekt SHARK je založen na dobrých zkušenostech z naší spolupráce na projektu MD3 Rider a je jejím logickým pokračováním – používá dlouhodobé zkušenosti firmy COMP-LET s výrobou kompozitních částí a zkušenosti týmu Gryf design s rozličnými návrhy letounů od závěsných kluzáků, commuterů, větroňů, a GA letadel k ultralightům známým po celém světě – a pokouší se zkombinovat to nejlepší co v nás je. Konstruován podle českých a německých předpisů pro ultralighty a US Light Sport Aircraft předpisů.
Technický popis :VERSE : Shark UL - výkonný evropský UL se zatahovacím podvozkem , menším křídlem a za letu stavitelnou vrtulí a sportShark - jednodušší Light Sport Aircraft letoun s větším křídlem a pevným podvozkem. Obě verze jsou konstruovány a budou zkoušeny pro max. vzletovou hmotnost 600kg. KONSTRUKCE : Nosná konstrukce ze skelného a uhlíkového kompozitu, s výplněmi PVC pěnou a aramidovou pláství v sendvičových panelech. Jednodílný samonosný trup s integrálním kýlem je vyroben v kuse s integrální skořepinami sedadel, loketními opěrkami, podlahami i přístrojovými panely a kryty palubních desek. Kompozitní křídla s uhlíkovým hlavním nosníkem a pomocným nosníkem, nesoucím závěsy křidélek a klapek mají 60% odtokové hrany využito pro účinnou jednoštěrbinovou klapku. Křídla a stabilizátor lze jednoduše demontovat pro snadný transport nebo hangárování (jako na kompozitních větroních). ŘÍZENÍ LETADLA : Mechanické primární řízení s elektrickým trimem výškovky a elektromechanikou vzpěrou vysouvání vztlakových klapek. PODVOZEK : Shark UL má tříkolý zatahovací podvozek s řiditelným 13x4" předním kolem a 14x4” hlavními koly, opatřenými hydraulickými diskovými brzdami. Pevný podvozek sportShark verse má kompozitní hlavní nohy a zjednodušenou přední nohu. POHONNÁ JEDNOTKA : 100HP Rotax 912 ULS plochý čtyřválec se za letu stavitelnou kompositní vrtulí. Integrální nádrže v křídlech s kapacitou 100 litrů. VYBAVENÍ : kompletně čalouněný interiér se sedadly za sebou s nastavitelnými sedadly má plně zdvojené řízení – se sidesticky na pravé a přípustmi plynu a ovladači klapek na levém panelu. Ovládání trimu výškovky je tlačítky na sidesticku. Přístrojový panel se standardními EFIS/EMS displeji pro oba piloty je doplněn klasickými ukazateli paliva, rádiem, transponderem a GPS a paralelními klasickými rychloměry a výškoměry. Jednodílný překryt kabiny je otevírán doprava a podpírán plynovými vzpěrami. Zavazadlový prostor je za sedadly Abychom dosáhli minimálního aerodynamického odporu pro rychlé cross-country lety, aerodynamici Sharkovi dali do vínku semi-eliptická křídla – kombinaci lichoběžníkového křídla v oblasti klapek se zbytkem křídla s eliptickou náběžnou hranou. Shark používá vlastní profil vyvinutý speciálně pro jeho křídla s “bambulí” na poláře - v místě odpovídajícím rychlým cestovních letům . Tyto charakteristiky lokálně snižují součinitel odporu profilu až pod 0,004 Kokpitstyling interiéru je vytvořen Peťo Zelmanem z Bratislavské Vysoké školy výtvarných umění . Originální interiér používá páku plynu a sytiče vlevo a sidesticky na pravou ruku. Od počátku vývoje je interiér Sharka uvažován jako naše “trade mark” = ve stylu moderních stíhaček, skloubený s pohodností sportovního automobilu, komfortní, ergonomický, bezpečný. EFIS/EMD displeje s GPS ( "skleněná palubní deska") , elektricky ovládané klapky, trim a zatahování podvozku ve standardu.
Styling
Vytvořit dostatečně “žraločí” vzhled a nekompromisní design interiéru je podstatnou částí našeho záměru ... A teď ještě musíme naučit Žraloka rozevřít čelisti a chňapnout - aby byl dostatečně dynamický nejen z hlediska výkonů … – dobrým designem stroje je vytvoření mechanické bytosti – přátelského zvířecího mazlíka s vlastní tváří. Rádi bychom se přiblížili ideálu kdy letoun je jakoby pokračováním lidského těla, kdy během letu přestáváte vnímat kde končí stroj a začíná vaše tělo - a tak je vlastně ovládán přímo lidskou myslí než pohyby ovládacích pák a pedálů ….
Tom Gunnarson, president Light Aircraft Manufacturers Association (LAMA) popsal své pocity z “Riding the LSA SportRider” ve svém Pilot Reportu, publikovaném v Ultralight Flying! magazine:
“Vyhlížející jako ocas žraloka, šípový kýl, trčící vysoko nad koncovou částí byl možná použit aby ukázal konstrukční osobitost …” - a teď se naše nová konstrukce pokouší naplnit jeho pocity zcela. A tak, garantujíce použití nejlepší technologie a co nejlepších výkonů, rádi bychom vytvořili „ikonu“. … vždyť pocit je při létání pro radost to nejdůležitější. Shark na AERO Friedrichshafen 2009 |